Genere, Linguaggi e Violenza nella Digital Society
Keywords:
gender, languages, violence, hate speech, digital societyAbstract
Gender, Languages and Violence in the Digital Society
The special issue Gender, Languages and Violence in the Digital Society – as the title itself suggests – intends to explore the many declinations of the complex relationship between the gender dimension, language (and therefore also communication) and violence in its various manifestations. Most of the themes and analyses contained in the essays that make up this special issue were addressed during the mid-term conference of the AIS (Italian Sociological Association) Gender Studies Scientific Board entitled “Gender, differences and social change. Education, training and communication in the digital society”.
References
Antonelli, F., & Ruspini, E. (2016). Il futuro della ricerca su genere e orientamenti sessuali. In F. Corbisiero & E. Ruspini (a cura di). Sociologia del futuro. Studiare la società del ventunesimo secolo. Padova: Cedam.
Baldi, B. (2022). Parole violente, discriminazione di genere e inclusività nel linguaggio. Qulso, 8, 71–96. http://dx.doi.org/10.13128/QUL-SO-2421-7220-13599
Bronner, G. (2012). Il pensiero estremo. Come si diventa fanatici. Bologna: Il Mulino.
Butler, J. (2007). Gender Trouble. London-New York: Routledge. (Original work published 1990)
Butler, J. (2021). Excitable Speech. A Politics of the Performative. London-New York: Routledge. (Original work published 1997)
Coppola, M., & Masullo, G. (2024). Discrimination and hate speech among transgender individuals in a online community: between passing and trans-normativity. In E. Gualda (Eds.), Teorías de la conspiración y discursos de odio en línea en la sociedad de las plataformas Comparación de pautas en las narrativas y redes sociales sobre COVID-19, inmigrantes, refugiados, estudios de género y personas LGTBIQ+. Madrid: Dykinson, 273–288.
Fornari, S., & Masullo, G. (2023). Forme di violenza e rischi per le persone. Sicurezza e Scienze sociali, (3), 7–147.
Paz, M. A., Montero-Díaz, J. & Moreno-Delgado, A. (2020). Hate Speech: A Systematized Review. SAGE Open, 10(4), 1–12. https://doi.org/10.1177/2158244020973022
Santerini, M. (2019). Discorso d’odio sul web e strategie di contrasto. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 9(2), 51–67. http://dx.doi.org/10.30557/MT00097
Santerini, M. (a cura di). (2019). Il nemico innocente. L’incitamento all’odio nell’Europa contemporanea. Milano: Guerini.
Tirocchi, S., Lombardi, R., & Urciuoli, C. (2022). Comunicazione e media. In F. Corbisiero & M. Nocenzi, (a cura di). Manuale di educazione al genere e alla sessualità. Torino: Utet.
Tramma, S., & Brambilla, L. (2019). Educare in “tempi bui”. discorsi d’odio e responsabilità pedagogiche. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 9(2), 85–100. https://doi.org/10.30557/MT00099
Vittadini, N. (2018). Social Media Studies. I social media alla soglia della maturità: storia, teorie e temi. Milano: FrancoAngeli.
Ziccardi, G. (2016). L’odio online. Violenza verbale e ossessioni in rete. Milano: Raffaello Cortina.